מטעי הדרך
✦ הצטרף עכשיו להתחברות
→ כל הפוסטים

מטעי הדרך: התפקיד הרוחני של האנשים שמספרים לך שקרים

בעולם של היום, קשה מאד לעשות צעד וחצי מבלי לשמוע 900 דעות. לכל מנטור ברשת יש עצה או דרך הסתכלות להציע לך לראות דרכה את הדברים. ואני לא רואה בזה בהכרח תופעה "רעה", להפך. זה קסם רציני של הרשת החברתית. היכולת להגיע להרבה אוזניים עם מסר אחד, היא יכולת מדהימה ובכלל היכולת שלנו להגיע למידע בעידן הזה היא פשוט ברכה.

אבל מה קורה שהמסר שמגיע אלינו הוא מסר שקרי, מסר שאינו מחובר לאמת, שבמפורש מטעה אותנו.

אז בואו נפרק את זה עם דוגמא פשוטה. נניח שאתה עושה את שביל ישראל בפעם הראשונה, אין לך ניסיון בקאמפינג, אתה לא בטוח מהי הדרך הכי טובה ויש הרבה פיצולים לדרכים שונות, העניין הוא שיש אשליה חזקה, שיש שביל מסוים שהוא טעות. אבל בחיים אין טעויות, איך אפשר לטעות במציאות מבוססת על עקרון המראה, שכל המהות שלה היא צבירת מודעות, אם החיים הם מפעל שמייצר מודעות, אז גם טעות היא הצלחה.

כל הדרכים מובילות לרומא

כל שביל שתבחר בו בין כה וכה יוביל אותך עמוק יותר אל עצמך, אפילו אם המטרה שלך היא לעלות צפונה, ותעשה טעות בניווט ותלך דרומה, מתוך המסע הזה אתה תלמד לנווט יותר טוב, תתחשל ותבין מה באמת חשוב לך ואיך להגיע ליעד שאתה רוצה (הצפון).

אז אם אנחנו חיים במרחב שאין בו טעויות, איך יכולים להיות מטעי דרך? ומי הם בכלל מטעי הדרך?

מטעי הדרך הם אותם אנשים שמייעצים לך עצה שאינה מחוברת לאמת, יכול להיות שהם מגיעים מכוונה נקיה יותר או פחות, אבל כך או כך עצה שאינה מחוברת לאמת של הנתיב הספציפי שלך, תוביל אותך לעוד סיבוכים בדרך, עוד בילבול בניווט. להתבלבל בניווט זה חלק מהעניין, רק ככה אתה מוצא את עצמך בצורה יותר עמוקה, מבין יותר טוב איפה אתה במפה. עם הזמן אתה לומד לזהות אמת בצורה יותר ויותר חדה, ולפעמים הכי חשוב זה דווקא לזהות מהי האמת שלך. ואיך היית מזהה את האמת שלך ללא מטעי הדרך? אותם אנשים שמערערים אותנו.

הפוסט באינסטגרם של הבחור הזה שהאמת שלו עושה לך כיווץ, או המנטור שאתה עוקב אחריו שנים רק כדי לגלות בסוף שהכל היה הבל הבלים. אבל בלי המסע הזה אל עבר הגילוי העצמי שלך, בלי הסיוע של מטעה הדרך שגרם לך בכלל להכנס פנימה ולשאול שאלות, איך היית מוצא את הנתיב היחודי שלך? מה אם לפעמים הכניסה אל תוך הקוצים והסבך של הג'ונגל היא בעצם הדרך המהירה אל דרך המלך.

לצערי אין מונית שתקח אותך ישירות לאמת. אין מעלית אל עבר מודעות עצמית מושלמת. תצטרך לקחת את המדרגות.

ובכל מדרגה יהיו אנשים שיציעו לך את עצותיהם, כמו מוכרים בשוק שרק מתים שתקנה. התפקיד שלך הוא לא להפוך להיות "לא מושפע" מהחיצון, בחייאת זומזום... זה לא אפשרי. וגם לא אידיאלי בשום צורה. כל העניין הוא ללמוד להבדיל בעצמך, בין טוב לרע, בין עצה של שיכור, לעצה של חכמה. וזה לא כלכך קל כמו שזה נשמע.

אני זוכר בשיעור תנ"ך ביסודי איך זה תפס אותי חזק כשתיארו את שלמה המלך כאדם שידע להבדיל בין טוב לרע. תהיתי לעצמי למה זה כלכך חשוב לתאר אותו דווקא עם התכונה הזו, מה מיוחד בה בכלל? מה זה לא משהו שיש לכולם באופן טבעי?

מהר מאד התבדיתי, גיליתי שלהבדיל בין טוב לרע זו יכולת אדירה, והיא דורשת המון. וזה לא משהו שמשיגים פעם אחת וסיימנו, אלא מסע חיים של למידה.

אבל למה המקור יצר אנשים שיטעו אותנו בדרך? לא מספיק קשה כאן? זו שאלה ממש טובה. אנחנו נצטרך ללכת ממש עמוק כדי לענות עליה...

המקור מעוניין במודעות עצמית. כן זו חתיכת פצצה לשמוע לכל מי שגדל על הסיפור שאלוהים זו ישות יודעת כל עם זקן שיושבת בגן עדן. אבל הגיע הזמן שנתקדם... אם אלוהים היה יודע כל, לא היה סיבה לקיום שלנו.

החיים הם עבודת הצללים של אלוהים

אחת הסיבות הראשוניות ביותר לכך שאנחנו כאן, היא כדי לצבור מודעות עצמית עבור האחד. ומי מחבר אותנו יותר אל האמת של עצמינו יותר מאשר מטעי הדרך?

אז בפעם הבאה שאתה מתבאס שמישהו מפיץ שקרים או חצאי אמיתות, תחשוב על זה. יש עניין שנתבלבל. להציף את סימן השאלה. כדי להגיע לסימן הקריאה.


כל מה שתיארתי עד כה הוא איך זה מרגיש מבפנים. אבל יש כאן גם מנגנון מדויק שעומד מתחת לתחושה, לא רק "יש סיבה לכל דבר". ארבעה היבטים שלו, וכולם חולקים את אותה תשתית: מה שמרגיש כמו טעות או נזק הוא בעצם המסלול היחיד שבאמצעותו היית מגיע למודעות שכבר חיכתה לך.

מנגנון 1: טריגר הוא השער לאינטגרציה

נוחות ושלווה לא מייצרות חקירה עמוקה. רק טלטלה מייצרת אותה.

מטעה דרך לא יוצר את הבלבול שבך, הוא רק חושף בלבול שכבר היה שם, רדום, מחכה שמישהו יגיע ויפגוש אותו.

זה אותו עיקרון שעובד במשבר אישי שמגיע לקרקעית ופותח דלת שמצב נוח לא היה פותח: מסר שקרי שעולה ביוקר, כסף, זמן, זהות, מייצר מספיק מטען רגשי שמכריח שאלות שאחרת היו נשארות רדומות לשנים. הטלטלה הזמנית בביטחון הקודם שלך היא לא נזק צד, היא התנאי שבלעדיו אין באמת אינטגרציה.

מנגנון 2: עוצמת התגובה היא המדידה

אם מטעה דרך מצליח לערער אותך, זה אומר שהאמת שלך עוד לא הייתה מוצקה, זו לא בושה, אלא מצב נתון. ואם לא תסכים להיכנע למצב הנתון הזה, האמת שלך לעולם לא תגיע למצב שהיא מעוגנת בפנים, איתנה. אדם שלגמרי בטוח באמת שלו לא יזוז בקלות, גם כשישמע "הטעייה". אז עצם זה שיש כאן ערעור הוא מדד מדויק לאיפה האמת שלך עדיין שאולה ולא נבעה מתוכך.

מנגנון 3: הקליפה והניצוץ

אף מטעה דרך לא מצליח למשוך עוקבים בלי שיהיה במסר שלו גם ניצוץ אמיתי. שקר מוחלט, בלי שום עוגן באמת, נופל מעצמו, אף אחד לא נשאר לידו זמן רב. מטעי הדרך האפקטיביים ביותר הם בדיוק אלו שמערבבים ניצוץ אמיתי בתוך קליפה. העבודה שלך כלפיהם היא לא "להאמין הכל" ולא "לדחות הכל", היא לקלף: לקחת את הניצוץ, להשאיר את הקליפה.

בגמרא מסופר שרבי מאיר המשיך ללמוד תורה מאלישע בן אבויה, המוכר בתלמוד בכינוי "אחר", אחרי שזה כבר סטה מדרכו. כששאלו אותו איך הוא עושה דבר כזה, אמרו עליו: "רבי מאיר רימון מצא, תוכו אכל, קליפתו זרק" (מסכת חגיגה, דף טו עמוד ב). זו יכולת שדורשת הבחנה מפותחת.

מנגנון 4: הצל של הצורך בוודאות יוצר משיכה לסמכות

מטעה דרך לא יוצר את הצורך שלך בסמכות חיצונית, הוא רק חושף אותו. הרבה אנשים נושאים צל לא מעובד: ציפייה להורה-על שיודע הכל, מושיע, שיגיע ויפתור את חוסר הביטחון בלי שנצטרך לעשות את העבודה בעצמנו. כל עוד הצורך הזה לא מודע, הוא ימשיך להניע אותנו לחפש דמות שתמלא אותנו בוודאות מפלסטיק. מטעה דרך שמתגלה כשקרי לא רק מאכזב, הוא כופה עיבוד ואינטגרציה של הצל הזה בכח. הוא מכריח את החלק שמחפש סמכות בחוץ להבשיל, או לפחות להתחיל בתהליך.

ארבעת המנגנונים האלה לא פועלים בנפרד. הטלטלה (מנגנון 1) היא הסיבה שבכלל נפתח חלל לחקירה. עוצמת התגובה (מנגנון 2) מראה לך איפה להסתכל. קילוף הקליפה מעל הניצוץ (מנגנון 3) הוא מה שמלמד אותך לזהות אמת כשאתה רואה אותה. והצל שנחשף (מנגנון 4) הוא הסיבה שבכלל היית פתוח להתבלבל מההתחלה. ביחד, זה ההסבר המלא לשאלה ששאלנו בתחילת הפוסט: למה המקור יצר אנשים שיטעו אותנו בדרך.

יובל זאק

מדריך לעבודת צללים, תת מודע ודפוסים פסיכו-רוחניים. מפתח תדר קבלי, מערכת יומיומית לחשיפת צללים וליצירת בהירות פנימית.

לעוד פוסטים
השוק הרוחני למה העצות שלך לא עוזרות שדים לאורך ההיסטוריה